I naši srednjoškolci deo su kampanje “Na maturu bez automobila”

09. maj 2022.

Mesto: Nadalj, Srbobran, Turija

Kategorija: Lokalna samouprava, Saobraćaj, Škola

Savet za bezbednost saobraćaja opštine Srbobran je danas sproveo još jednu značajnu akciju, gde su u fokusu mladi ljudi na pragu punoletstva. Ostvarujući saradnju sa Agencijom za bezbednost saobraćaja i Ministarstvom unutrašnjih poslova, u Gimnaziji i stručnoj školi “Svetozar Miletić” veći broj učenika je prošao kroz simulacije saobraćajnih nezgoda, ali i slušao predavanje koje je održao mladić sa životnim iskustvom vrednim pažnje, iz koga se može izvući dobra životna pouka.

Zamenica predsednika opštine Srbobran, Milica Zarić, koja je ujedno i na čelu lokalnog Saveta za bezbednost saobraćaja, posebno je naglasila važnost sprovođenja ove akcije. “Savet za bezbednost saobraćaja nastavlja sa svojim akcijama, nakon podele dečijih auto-sedišta, ovaj put smo akcenat stavili na naše srednjoškolce i zajedno sa Agencijom za bezbednost saobraćaja realizovali akciju ‘Na maturu bez automobila’. Veoma je važno da mladima ukažemo koliko je bitno odgovorno ponašanje u saobraćaju, bilo kao vozač ili putnik u automobilu, vezivanje pojasa, izbegavanje alkohola su svakako najbitniji, stoga je naš cilj bio da pre organizacije matura još jednom mlade podsetimo da poštujući ove dve stavke čuvaju sebe, ali i druge učesnike u saobraćaju”, rekla nam je Milica Zarić.

Budući da su mlada lica, starosti od 15 do 30 godina, prepoznata kao ugrožena kategorija učesnika u saobraćaju, kampanja se sprovodi u cilju povećanja svesti kod mladih o značaju bezbednog ponašanja u saobraćaju. Sastavni deo kampanje su i aktivnosti na društvenim mrežama, ali je akcenat ipak na direktnom pristupu, u razgovoru sa mladim ljudima.

Tokom posete srbobranskoj školi imali smo priliku i da razgovaramo sa predstavnikom Agencije za bezbednost saobraćaja, Mirkom Kokovićem, koji je detaljno govorio o kampanji koja se sprovodi,  izneo neke zabrinjavajuće podatke, ali i objasnio na koji način se situacija može popraviti.

“Danas smo u sklopu kampanje ‘Na maturu bez automobila’ posetili srednje škole u Vrbasu i Srbobranu, gde smo dovezli i dva simulatora, sa ciljem da kod mladih povećamo svest o ulozi i značaju sigurnosnog pojaseva. Želja nam je da mladim ljudima na praktičnim primerima pokažemo koliko je pojas važan i kako može da predupredi posledice saobraćajnih nezgoda. Upotreba sigurnosnih pojaseva predstavlja jako važan segment u bezbednosti saobraćaja, na prednjim sedištima smanjuje smrtnost za 50 posto, na zadnjim 25 posto. Takođe, ima veliki uticaj na redukciju teških telesnih povreda kao i onih sa smrtnim ishodom, dok nastajanje lakih povreda umanjuje za 20 do 30 odsto. Kada se ispravno koristi sigurnosni pojas sprečava kontakt vozača i putnika unutar vozila, takođe sprečava i ispadanje iz vozila. Često se dešava da, od siline udarca pri udesu, osoba koja nije vezana ispadne iz vozila što najčešće vodi ka smrtnom ishodu.

Još jedna važna funkcija pojasa je da ravnomerno raspoređuje energiju udara po celom telu, što je bitno jer su sile koje tad deluju jako velike. Iako je sigurnosni pojas uveden u upotrebu davnih 60-ih godina prošlog veka, do danas nije osmišljen jednostavniji, a učinkovitiji sistem pasivne zaštite vozača i putnika unutar vozila. Brojna istraživanja potvrđuju da je sigurnosni pojas i danas najbolji vid zaštite”, kaže nam Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja. U šali dodaje da bi o pojasu kao sistemu bezbednosti u vozilu mogao da govori satima, jer su prednosti njegove upotrebe brojne, zbog čega na ovakvim predavanjima i insistira da deca usvoje dobar deo predstavljenih znanja. Upravo tek obučeni vozači, kojih je među starijim srednjoškolcima dosta, spadaju u rizičnu grupu učesnika u saobraćaju, a pojas im može spasiti život.

Koković kaže da je procenat upotrebe sigurniosnih pojaseva u Republici Srbiji, po podacima iz 2021. godine, 86 posto za vozače i suvozače, dok putnici na zadnjoj klupi pojas koriste tek u nekih 19 odsto slučajeva. Tek svaki 5. putnik koristi pojas što je veliki problem za ukupnu bezbednost. Potrebno je, po njegovoj oceni, da se radi mnogo više na edukaciji, da svaki relevantni državni organ, institucije i ustanove u okviru svoje nadležnosti, daju svoj maksimum da se poveća procenat upotrebe pojaseva.

Pored zanimljivih simulatora prevrtanja i čeonog udara vozila, najvažniji deo programa namenjenog srednjoškolcima je predavanje koje je usledilo na kraju. Njega su vodili Mijat Cerović i Milan Srdić iz Udruženja paraplegičara. Naš iskusni sagovornik kaže da predavanje nije obično, čak je vrlo emotivno jer je jedan od govornika zbog saobraćajne nesreće završio u kolicima, te je njegova životna priča vrlo teška i ostavlja snažan utisak na slušaoce, što i jeste cilj jer tek kad se probudi empatija kod čoveka, on može sebe da zamisli u sličnoj situaciji i da zbog takvih vizualizacija načini promenu u svom ponašanju.

Facebook Komentari